Androlog i specjalista urologii Agnieszka Chomicz

Varicocele

Żylaki powrózka nasiennego

PATOLOGICZNIE POSZERZONE ŻYŁY SPLOTU WICIOWATEGO JĄDRA

! NAJCZĘSTRZA PRZYCZYNA MĘSKIEJ NIEPŁODNOŚCI !

15 % mężczyzn

40% niepłodnych mężczyzn

Żylaki powrózka nasiennego występują u około 15 % mężczyzn i u aż 40% niepłodnych mężczyzn, tym samym są one najczęstszą przyczyną męskiej niepłodności. Około 15 % par ma trudności ze spłodzeniem potomstwa, u około połowy z nich występuje czynnik męski niepłodności.

photo-1502585839613-ea89c24eecb2.jpeg

OBJAWY

OBNIŻONA JAKOŚĆ ŻYCIA

– ból moszny
– powiększenie moszny
– uczucie ciężkości moszny
– spadek produkcji testosteronu
– zahamowanie wzrostu jądra u dziecka

Dolegliwości

uciążliwy problem

Najczęstszym objawem żylaków powrózka nasiennego jest dyskomfort lub ból moszny. Typowo nasila go ciepło i ruch, dlatego może narastać np. w cieplej wannie, jacuzzi, saunie czy pod gorącym prysznicem, a nawet w letnie ciepłe dni, zwykle jest większy wieczorem niż rano oraz w trakcie i po aktywności fizycznej.

photo-1499492827719-e2cc9a2e0528.jpeg

BAG OF WORMS

"WOREK ROBAKÓW"

Tak określa się wygląd moszny przy zaawansowanych żylakach, które widoczne są w tym stadium gołym okiem jako grube, długie i kręte struktury wypełniające worek mosznowy i przemieszczające się w jego obrębie.

ŻYLAKI POWRÓZKA NASIENNEGO

WPŁYW NA PŁODNOŚĆ

plemniki

NIEPŁODNOŚĆ MĘSKA

Chcę być tatą

🌺Żylaki powrózka nasiennego są najczęstszą przyczyną męskiej niepłodności i występują aż u 40 % niepłodnych mężczyzn bezskutecznie starających się o potomstwo

🌺Mogą doprowadzić do pogorszenia produkcji plemników w jądrach oraz upośledzenia syntezy testosteronu

🌺Najbardziej prawdopodobną przyczyną upośledzenia produkcji plemników jest wzrost temperatury w moszny o 1-2 stopnie C. Wskazuje się także na możliwy negatywny wpływ takich czynników jak: wzrost stężenia produktów przemiany materii, spadek prężności tlenu, wzrost liczby reaktywnych form tlenu (wolnych rodników), wzrost ciśnienia żylnego, spadek przepływu tętniczego i produkcji testosteronu

wykrywanie

ROZPOZNANIE

diagnoza

Ultrasonografia

Złotym standardem w rozpoznawaniu żylaków powrózka nasiennego stanowi badanie USG moszny, które można wykonać u androloga. Jest to bezbolesne, szybkie i bezpieczne badanie diagnostyczne. Zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Ultrasonograficznego po każdym badaniu USG pacjent powinien otrzymać szczegółowy opis badania wraz ze zdjęciami i zaleceniami.

WYSOKA JAKOŚĆ

CERTYFIKAT PTU

W 2017r. Polskie Towarzystwo Ultrasonograficzne (PTU) przyznało mi certyfikat “USG w urologii” potwierdzając tym samym moje umiejętności w zakresie przeprowadzania specjalistycznych badań USG (moje certyfikaty znajdziesz tutaj). Badanie wykonuję w warunkach zapewniających intymność.

Pacjent leży na plecach, następnie nakładam specjalny żel na skórę moszny i przykładam głowicę USG, badanie trwa kilka minut i nie wywołuje dyskomfortu. Czasami badanie powtarzamy także na stojąco.

Androlog Urolog Agnieszka Chomicz

SAME WYKRYCIE ŻYLAKÓW NIE OZNACZA KONIECZNOŚCI LECZENIA

! WIĘKSZOŚĆ JEST BEZOBJAWOWAI !

WSKAZANIA DO OPERACJI

LECZYĆ CZY OBSERWOWAĆ ?

Najczęstszymi wskazaniami do leczenia operacyjnego są:

• niepłodność
  • dolegliwości
  • niedobór testosteronu
  • zahamowanie wzrostu jądra

Sama obecność żylaków powrózka nasiennego nie oznacza konieczności interwencji.

ŻYLAKI POWRÓZKA NASIENNEGO

LECZENIE

photo-1499492827719-e2cc9a2e0528.jpeg

OPCJE TERAPII

STARE I NOWE METODY

Leczenie jest wyłącznie operacyjne. Najskuteczniejszą metodą jest operacja mikrochirurgiczna pod mikroskopem (mikroskopowa warikocelektomia). Starsze metody, takie jak laparoskopia, embolizacja radiologiczna żyły jądrowej, operacja wg Palomo lub wg Ivanissevicha  są znacznie mniej skuteczne, obarczone większą ilością powikłań .

najskuteczniesze leczenie

Mikrochirurgiczna warikocelektomia

Androlog i specjalista urologii Agnieszka Chomicz

Operacja mikrochirurgiczna pod mikroskopem jest najskuteczniejsza i najbezpieczniejsza ze wszystkich dostępnych na świecie terapii leczenia żylaków powrózka nasiennego. Z tego powodu jest zalecana jako metoda pierwszego wyboru przez Europejskie Towarzystwo Urologiczne (EAU) oraz Amerykańskie Towarzystwo Urologiczne (AUA). Tak samo przebiega w USA czy w Japonii.

Cięcie skóry wynosi maksymalnie kilka cm i znajduje się nieco powyżej prącia po jego lewej i/lub prawej stronie, bliznę bez trudu ukryjesz pod bielizną.

Dzięki mikroskopowym powiększeniu można wyizolować i zamknąć żylaki jednocześnie oszczędzając tętnice, naczynia chłonne, nerwy, nasieniowód i mięsień dźwigacz jądra. Żadna inna metoda nie wykazuje tak wysokiej skuteczności oraz tak niskiej częstości powikłań i nawrotów.

EFEKTY

Udowodniono, że operacja zwiększa poziom testosteronu, poprawia jakość nasienia, zmniejsza stres oksydacyjny i fragmentację DNA. Zwiększa szanse na uzyskanie ciąży 2.5 -krotnie. Zwiększa szansę sukcesu IVF (in-vitro).

Kiedy będą efekty ?

Skuteczności zabiegu

Poprawę wyników nasienia można najwcześniej zaobserwować po 3 miesiącach od operacji. Duże żylaki wchłaniają się zwykle dłużej, nawet rok.  Dolegliwości bólowe ustępują natomiast zwykle w ciągu pierwszych miesięcy do zabiegu.

In vitro fertilization (IVF)

Niepowodzenie
IN-VITRO

photo-1494073257075-6ef676991b2a.jpeg